Jumaat, 12 Julai 2013

Tunggang Uji - Yamaha XJ6



Segmen motosikal saiz sederhana atau lebih tepat kelas 600cc kelihatan sedikit meriah sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada pandangan saya, kewujudan kategori penunggang motosikal saiz sederhana di Malaysia didorong oleh dua faktor.

Pertama harga motosikal semakin mampu milik. Anda boleh membuat pinjaman bank untuk membeli motosikal. Ditambah pula ada pengedar motosikal boleh menguruskan soal pinjaman untuk anda.

Keduanya ialah motosikal sudah menjadi sebahagian daripada gaya hidup. Roda dua tidak lagi dilihat sebagai kenderaan ulang-alik ke kerja semata-mata.

Tidak mahu ketinggalan menyertai liga segmen itu ialah Hong Leong Yamaha Motor (HLYM). Pembabitan Yamaha bermula kira-kira dua tahun lalu dengan pengenalan XJ6 Diversion.

Awal tahun ini, mereka tampil dengan satu varian baharu iaitu XJ6. Sebenarnya, XJ6 ada versi naked model XJ6 Diversion. Beza antara kedua-dua model itu tidak sebesar mana.

Buang fairing depan, tukar lampu hadapan, buang tongkat kembar dan tukar pemegang tempat duduk belakang. Jadilah motosikal Yamaha XJ6.

HLYM perkenal model naked kerana mahu mempelbagaikan pilihan untuk pembeli motosikal. Bukan semua pengguna suka motosikal full atau half fairing. Ada juga penggemar versi naked.
Baru-baru ini, saya bersama seorang sahabat menunggang model XJ6 dan XJ6 Diversion ke Baling, Kedah. Saya membawa versi naked. Perjalanan kami melibatkan laluan lebuh raya, jalan lama dan jalan bandar.

Sebelum mengorak ke pengalaman tunggangan, sedikit maklumat terlebih dahulu mengenai XJ6. Enjin dan kotak gear adalah sama seperti XJ6 Diversion.

Enjin membekalkan kuasa tork cukup biarpun pusingan enjin adalah rendah (2,000 hingga 4000rpm). Kuasanya bagi saya lebih linear.


Apabila pendikit diperah, kuasa tarikan boleh dirasa dengan mudah. Bunyi ekzos memang membosankan. Haba dari enjin jelas terasa walaupun memakai seluar jeans. Memang melecehkan.

Itu yang dialami bila saya tunggang bawah paras kelajuan 100 kilometer sejam (kmj). Senario itu di kawasan bandar. Sudah pasti terpaksa berdepan dengan lambakan kereta. Apalagi jika waktu puncak. Membosankan.


Bila jalan semakin lengang, nikmat mula terasa. Jarum meter laju melangkah ke paras 140kmj. Bunyi ekzos sudah hilang bisunya. Haba enjin terus lesap. Baru leh senyum.

Satu pesanan yang perlu diambik serius. Hati-hati bila pijak tuil brek belakang. Jika terlalu keras, tayar belakang boleh terkunci. Tayar belakang tetap terseret dan motor terus meluncur ke depan.

Selepas terkena insiden tayar belakang terkunci, saya mengamalkan kaedah membrek dengan menurunkan gear sahaja. Bak kata orang, itulah brek ketiga pada motosikal.

Jika ditanya soal pengendalian motosikal ini, fork hadapan menggalas tugas dengan baik. Tetapi bila meredah lubang-lubang sedikit lebar atas jalan raya, hendal dengan mudah boleh bergoyang. Peganglah elok-elok ya.

Suspensi belakang agak keras sampai punggung boleh terangkat-angkat ketika langgar lubang kecil. Apapun suspensi belakang boleh diselaras sebenarnya. Cuma ini motor pinjam, pakai jelah apa orang kasi.

Tempat duduk model ini dikategorikan sebagai sederhana keras. Tidak mendatangkan masalah atau kurang selesa sepanjang perjalanan ulang alik ke Kuala Lumpur – Baling – Slim River - Kuala Lumpur.

Sewaktu melalui kawasan Gerik ke Kuala Kangsar (Perak), keupayaan pengendalian motosikal 600cc ini terbukti hebatnya. Laluan berliku dan selekoh boleh bukan cabaran besar. Anda hanya perlu yakin. XJ6 tetap tangkas dan tidak mengecewakan.

Jika ia motosikal kelas naked, angin sudah pasti disenaraikan sebagai gangguan. Tekanan mula terasa di bahu dan di bahagian muka pada paras 150kmj. Irama ekzos kontot semakin nyaring.

Maka terpaksalah tunduk hingga dagu berada atas meter laju, baru kelajuan 180kmj dapat dicapai dengan mudah. Pendikit masih belum pulas sepenuhnya.


Tempoh 3 hari, jalan raya diredah sejauh 1,240km. Wang saku untuk belanja petrol ialah RM113 (59.4 liter). Boleh dikatakan munasabah. Sebenarnya lebih jimat ketika di lebuh raya berbanding dalam kawasan bandar.

Galeri gambar:















 









 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan