Kereta keluaran Mercedes-benz itu telah
melalui penalaan yang meliputi beberapa aspek pada jentera sehinggah ia boleh
menghamburkan 591 kuasa kuda.
Penambahbaikan lain membabitkan mengoptimumkan
masa penganjak gear dan sistem suspensi baru iaitu AMG RIDE CONTROL
Performance.
Jentera GT Gullwing itu melalui
transformasi itu bagi memadankan peranannya dalam kelas elit dunia sukan
bermotor. Peranan yang didokong oleh Safety
Car adalah untuk memastikan keselamatan maksimum dalam keadaan ekstrem di litar
F1.
Keluar masuk
Safety Car dalam litar F1 ditentukan oleh pegawai perlumbaan. Lazimnya, kelibat
jentera berwarna kelabu itu kelihatan dalam kawasan litar ketika cuaca buruk
atau berlakunya kemalangan atau pelanggaran antara para pelumba.
Pemandu Safety Car, Bernd Mayländer, 44 tahun, berkata:
Merrcedes-Benz SLS
AMG GT baharu ini adalah Safety Car terbaik pernah dipandu sehingga hari ini.
Saya memandu kereta keselamatan rasmi F1 sejak tahun 2000 dan didapati setiap
model ada penambahbaikkan dilakukan.
Mayländer |
Sepanjang perjalanan musim
Kejohanan F1 2012, Safety Car sudah sebanyak enam kali di litar. Catatan jarak perjalanan
kereta keselamatan itu dalam litar ialah 138.1 kilometer(km).
Safety
car terpaksa memusing sebanyak lapan lap (44.3km) di litar Sepang ekoran cuaca
buruk (sebelum dan sewaktu perlumbaan diadakan).
Rekod
paling lama setakat ini dicatatkan ialah pada tahun 2010 yang mana Safety Car
mencatat pusingan di litar sebanyak 21 kali dengan jumlah jarak perjalanan 452.3
km.
Spesifikasi Safety Car Mercedes-Benz
SLS AMG GT
- Berat badan: 1,620 kg
- Enjin: AMG 6.3 liter V8
- Nisbah pengagih berat: 47:53 (hadapan/belakang)
- Kuasa output maksimum: 591 hp
- Tork maksimum: 650Nm
- Transmisi: Tujuh kelajuan sport AMG SPEEDSHIFT DCT
- Suspensi: AMG RIDE CONTROL Performance
- 0km-100km: 3.7 saat
Kredit gambar: Newspress
Tiada ulasan:
Catat Ulasan