Tarikh 1 Mac lalu,
seperti diketahui, Modenas memperkenalkan motosikal terbarunya. Nama diberikan
ialah Ace 115. Jika anda memikirkan apakan sebenarnya maksud Ace. Ia bukannya
singkatan sebarang makna. Rekaannya agak unik. Badan macam skuter tetapi pakai
enjin jenis cub.
Seorang rakan yang
suka tanya motor-motor baru menghampiri saya. Maka lahirlah satu dialog:
Kawan: Motor Modenas
tu ok tak?
Saya: Orait. Boleh
tahan gak design dia. Siap pakai mono lagi.
Kawan: Tapi rasa
motor tu macam tak best je.... (dan mulalah komen-komen negatifnya)
Saya: Ko dah naik
motor tu tak?
Kawan: Tak de lar.
Aku tengok macam kureng je.
Saya: (malas nak
cakap apa dah).
Inilah senarionya.
Jika pernah menunggang motosikal itu, lainlah ceritanya. Bolehlah terima pendapat
yang berdasarkan pengalaman. Sememangnya Modenas ada kelemahan juga. Tidak ada
mana-mana jenama yang dapat melarikan diri daripada soal kekurangan. Biarlah
pengadilan dibuat secara adil. Jangan main cakap kosong.
Kembali semula kepada
tujuan entri kali ini, sesi tunggang uji model Ace 115 di Litar MIMC di Air
Keroh, Melaka. Aktiviti anjuran Modenas itu diadakan selama dua hari iaitu 19
dan 20 Mac. Hari pertama, jemputan wartawan dan para blogger dikumpulkan di
lobi Hotel Holiday Inn Kuala Lumpur sekitar pukul 2 petang.
Kemudian
masing-masing menaiki bas menuju Hotel Grand Continental Melaka. Dalam
perjalanan, filem Planet of The Apes ditayangkan sebagai hiburan sepanjang
perjalanan.
Setiba di hotel
berkenaan, masing-masing mengambil kunci dan menuju bilik yang disediakan. Kami
berehat seketika dahulu sebelum kembali berkumpul di tingkat 10 untuk makan
malam dan sesi taklimat teknikal.
Menanti kami di sana
ialah Ketua Pegawai Ekskutif Modenas, En. Abdul Halim Ismail bersama beberapa
orang kuat Modenas. En. Abdul Halim seorang yang mudah bermesra, tidak meninggi
diri dan sedia mendengar apa jua pandangan atau kritikan kami.
Taklimat diadakan
selepas makan malam. Secara ringkas, inilah butirannya:
Sasaran Pelanggan : 16 hingga 24 tahun. Remaja trendy.
Kegunaan utama : Tunggangan dalam bandar
: Jarak
tunggangan harian antara 30 hingga 100km.
Konsep : Cub + Skuter.
Tujuan : Fun bike dan
bukannya performance atau berkuasa.
Ciri : Monoshock, rim
16 inci, lampu hadapan standard Eropah,
meter laju jenis ringkas,
kekunci penghidup dengan pengatup keselamatan,
tangki minyak 5.3 liter.
meter laju jenis ringkas,
kekunci penghidup dengan pengatup keselamatan,
tangki minyak 5.3 liter.
Berat kering : 100kg
Kelajuan : 86.9km/j.
Petrol : satu liter = sejauh
47km pada kelajuan 80km/j.
Spoket : Depan 14, belakang
39.
Tayar : IRC