Khamis, 18 April 2013

Modenas Dinamik - Di sebalik kemunculannya


Jika tidak silap saya, khabar mengenai nama motosikal Modenas Dinamik sudah menjadi sebutan sekitar dua tahun lalu. Ada kedai motosikal di kawasan utara negara menjualnya.

Bukan ke model itu sudah dihentikan jualannya sebelum ini? Mengapa secara tiba-tiba menjual semula Dinamik? Apa cerita?

Bagi mengetahui apa kisahnya, saya menghubungi beberapa kenalan baik di ibu pejabat Modenas yang terletak di Gurun, Kedah dan admin laman Facebook Modenas One Stop.

Alhamdulillah, bukan sahaja dapat maklumat dimahukan diberikan tetapi dapat juga sebuah Dinamik. Dapat pinjam sahaja untuk sesi tunggang uji.

Sedikit intro mengenai Dinamik:
-       Dilancarkan pada Oktober 2003 bersama Modenas Ceria dan Elit.
-       Motosikal pertama Modenas dengan monoshock
-       Menggunakan enjin jenis dua lejang (two stroke)

Ada yang menyatakan Modenas Dinamik tidak ada cut-off ledakan kuasanya. Saya mendapati kenyataan itu tidaklah mencerminkan hakikat sebenar. Inilah cerita sebenar yang saya sempat kupas:

Soalan: Modenas Dinamik ada cut-off?
Jawapan: Dinamik ada cut-off. Hanya beberapa ratus unit dari lot yang mula-mula dijual sahaja tidak mempunyai cut off. 1 lot menyamai 500 buah motosikal.

Semakan dengan Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Modenas:
Cut-off ditetapkan pada rpm. Kuasa akan dihadkan apabila capai paras 12,000rpm. Kelajuan maksimum ialah 140 kilometer sejam (km/j).


Soalan: Mengapa Dinamik dihentikan pengeluaran dan bagaimana dengan aktiviti eksport?
Jawapan: Sebenarnya Dinamik ini mulanya untuk pasaran tempatan. Tetapi pada waktu diperkenalkan, ia tidak mendapat sambutan di pasaran domestik (tempatan).

Kebetulan Dinamik mendapat permintaan di Greece kerana pada waktu itu cuma ada Yamaha Crypton 110 (sama dengan SS di Malaysia). Jadi, apabila Dinamik masuk ke Greece, habis kena titik. Dinamik mendapat sambutan hangat disana.

Kemudian, eksport diteruskan di Indonesia. Stastistik jualan Dinamik di Greece ialah 5,600 unit dan kira-kira 700 unit di Indonesia.

Soalan: Mengapa berhenti eksport?
Jawapan: Sebenarnya, Dinamik gagal mendapatkan standard EURO III, jadi ia tidak boleh dijual di Eropah. Oleh disebabkan perkara itu, stok sedia ada ada berbaki 1.5 lot (anggaran saya kira-kira 1,500 unit)

Cerita kemunculan semula Dinamik di Malaysia lahir dari salah seorang pengedar motosikal Modenas iaitu Chin Hin. Idea bernas Chin Hin ialah jual pada harga menarik. Maka, jualannya bermula.


Sesi tunggang Uji

Saya diberi peluang emas dari pihak Modenas apabila mereka mengirim sebuah jentera Dinamik dari Gurun, Kedah ke Shah Alam, Selangor untuk sesi tunggang uji.

Motosikal itu merupakan unit yang belum didaftarkan dan jika tidak silap saya, ia merupakan unit kegunaan bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Modenas. Turut dipinjamkan ialah trade plat.  

Seperti diketahui, Modenas Dinamik menggunakan enjin dua lejang silinder tunggal. Kapasiti enjin ialah 118cc. Moped itu dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan beserta klac tangan.

Enjin Dinamik dibina oleh Kawasaki Motor Thailand. Hanya casis dan beberapa komponen plastik yang menyaluti tubuh Dinamik berasal dari Malaysia. Pemasangan dibuat di kilang Modenas di, Kedah.


Kunci dimasukkan dan tekan butang Engine Stop pada bahagian kanan hendal ditekan. Saya kemudiannya menggunakan penendang kaki bagi menghidupkan enjin.

Sebelum terlupa, Dinamik tidak ada butang pemula enjin. Anda juga kena rajin menyemak bekalan minyak 2T dalam tangki di bawah tempat duduk.

Klac tangan ditarik dan tuli gear dipijak ke bawah dengan kaki kiri. Jika anda sudah biasa dengan motosikal klac konvensional (seperti RX-Z dan Panther), pastinya anda tiada masalah.

Bagi pengguna baru, sistem kotak gear Dinamik seperti berikut gear satu ke bawah manakala gear kedua hingga keenam perlu disungkit ke atas.

Saiz tangki petrol Dinamik ialah 4.6 liter. Jika mengisi penuh petrol RON95, belanjanya hampir RM9. Saya membuat pengisian sebanyak RM6 dan jarum minyak menunjukkan tiga per empat tangki sudah diisi.


Mengekalkan kelajuan antara 80km/j hingga 120km/j, bekalan minyak tadi membolehkan saya mencapai jarak 80km. Semburan asap 2T menerusi corong ekzos tidaklah ketara mana. 

Dinamik sememangnya mudah dikendalikan kerana saiz badan yang agak ramping dan seberat 98 kilogram sahaja. Kuasa pikapnya agak mengujakan, mungkin kerana sudah lama meninggalkan tunggangan jentera 2 lejang.  

Henjutan dan serapan kesan hentakan menerusi fork hadapan dan penyerap hentak belakang dikategorikan sebagai baik. Kestabilan juga dapat dirasai ketika mengambil selekoh, ia tidak banyak membuang atau membuai.

Tugas memberhentikan atau memperlahankan Dinamik diberikan kepada dua set brek cakera. Cengkaman angkup pada piring cakera tidak menghampakan walaupun khidmatnya diperlukan serta merta.

Sepanjang sesi tunggang uji selama 3 hari, tidak kedengaran pula apa-apa bunyi tikus tersepit dari kedua-dua cakera. Bila meneliti secara dekat pad brek, angkup dan cakera, ia agak kemas.

Dinamik ramping macam belalang. Pelindung udara kiri dan kanan bahagian hadapan tidak berupaya menahan angin sewaktu memecut. Sentuhan angin pada bahagian kaki tetap dirasai.

Harga Dinamik ialah RM5,749 dan itu tidak termasuk pendaftaran, insurans, cukai jalan dan sebagainya. Pilihan warna hanya satu iaitu hitam oren kelabu. Jaminan pula selama satu tahun atau jarak perbatuan 10,000km.

Galeri gambar: 




















































Tiada ulasan:

Catat Ulasan