Sabtu, 3 Ogos 2013

Honda EX5 Dream 110 - Pelancaran


Satu-satunya model motosikal yang berjaya menyentuh kehidupan sebahagian besar lapisan masyarakat sudah pastinya Honda EX5.

Tidak kiralah sama ada peniaga sayur, penjual karpet Pakistan, penjual ais krim atau pelajar sekolah. Inilah motosikal yang pastinya membantu mereka mencari rezeki dan urusan kehidupan seharian.

Mungkin ramai yang tidak ketahui, EX5 adalah satu-satunya model Honda yang dijual paling lama di negara ini. Percaya atau tidak, usia EX5 sudah mencecah 26 tahun.

Tempoh 26 tahun itu meletakkan Malaysia sebagai satu-satunya negara dalam rantau Asean yang memegang rekod jualan paling lama bagi sesebuah model motosikal Honda. Semuanya kerana anda.


“Terima kasih kepada pelanggan di Malaysia kerana anda EX5 berjaya mengecapi pencapaian yang luar biasa.”

Itu luahan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Boon Siew Honda, Satoshi Okada kepada saya dan dua rakan lain pada satu majlis buka puasa di Genting Highlands.

Kehadiran saya bersama beberapa rakan media permotoran di bumi Pahang untuk menghadiri jemputan majlis pelancaran dan tunggang uji Honda EX5 Dream 110 dan Air Blade.

Sejarah Honda EX5 bermula pada tahun 1987. Generasi kedua EX5 dikenali sebagai EX5 Dream tiba pada 2001.

Jika dicampur kedua-dua generasi EX5 itu, angka jualan terkumpul sudah mencecah paras 2 juta unit. Adakah ini sebenarnya Raja Moped? Anda boleh nilaikan sendiri.

Kekuatan populariti motosikal EX5 disandarkan kepada beberapa perkara asas yang diperlukan oleh pengguna.

Apa yang saya maksudkan ialah soal kebolehpercayaan, motosikal tahan lasak, mampu dimiliki, alat ganti mudah didapati, jimat bahan api dan tawaran barangan serta aksesori aftermarket.

Honda EX5 Dream 110 direka di Jepun. Rekaan itu kemudiannya di bawa ke pasaran Thailand terlebih dahulu sebelum Malaysia.
Jadi tidak hairanlah model sedia ada di Thailand ada iras-iras seperti model yang dilancarkan di Malaysia baru-baru ini.

Perbezaan utama adalah kaedah penyampaian bahan api ke enjin. Model Thailand menggunakan sistem suntikan bahan api. Untuk Malaysia masih lagi sistem karburator.

Mengapa Honda masih mahu mengekalkan penjualan motosikal dengan penggunaan karburator?

Okada menjawab persoalan saya memberitahu bahawa langkah itu bertujuan untuk mengekalkan harga kos dan mengelakkan berlaku peningkatan harga motosikal.

Jika sistem suntikan dipasang pada EX5 Dream 110, harga akan meningkat beberapa ratus. Ini akan memesongkan sasaran pelanggan Boon Siew Honda iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Dua generasi sebelum ini menggunakan enjin 100cc. Jadi mengapa mahu beralih kelas enjin dari 100cc kepada 110cc? Okada memberi jawapan:

Boon Siew Honda mahu menawarkan enjin lebih berkuasa kepada pengguna. Keduanya, enjin itu sebenarnya digunakan pada model motosikal Honda lain di China, Indonesia dan Vietnam.

Secara ringkas, satu enjin untuk beberapa negara. Menjimatkan kos pelaburan membangunkan enjin berbeza untuk pasaran berlainan.

Soalan seterusnya, adakah EX5 Drream 110 menggunakan enjin sama seperti Wave 110 baharu?

Jawapan adalah ya. Kata Okada, enjin memang sama tetapi talaan sudah dibuat untuk model EX5 itu. 

Talaan itu membabitkan kadar tork atau pikap dapat dirasai pada pusingan enjin rendah (RPM).

Sebabnya, untuk membolehkan EX5 itu melaksanakan tugas berat dengan lebih mudah. Jangan lupa, EX5 ini banyak digunakan oleh peniaga-peniaga kecil-kecilan. Satu tindakan pintar.

Menyentuh soal rekaan, dimanakan ia direka? Jawapan diberikan:

EX5 Dream 110 pada mulanya direka di Jepun. Rekaan itu kemudiannya dibawa ke Thailand. Selepas Thailand, rekaan itu tiba ke Malaysia.

Namun ada perubahan pada rekaan asal untuk menjadikannya lebih relevan untuk pengguna tempatan. Maka jika diamati model Thailand dan Malaysia, ada bezanya. Contoh diberi ialah pengadang angin sisi (white board).

Adakah model EX5 Dream (generasi kedua) sudah ditamatkan pengeluaran?

Okada kata ia akan diteruskan sehingga hujung tahun ini. EX5 Dream dan EX5 Dream 110 akan dijual secara beriringan.

Mengapa masih mahu jual model lama? Alasannya, masih ada pembeli yang mahu model lama walaupun produk baru sudah keluar.

Sasaran jualannya EX5 Dream 110 setahun ialah 8,900 unit. Untuk model EX5 Dream sebelum ini, jualan setahun adalah sekitar 10,000 buah motosikal setahun.

Ada empat pilihan warna untuk Honda EX5 Dream 110 iaitu merah, hijau, biru dan ungu.

Harga bilik pameran :

Varian penghidup tendang : RM3,908 seunit.
Varian penghidup elektrik : RM4,145 seunit

Jaminan diberikan adalah selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000 kilometer. Mana-mana yang tiba dulu.

Di bawah ini, saya sertakan perbezaan spesifikasi Honda Wave 110, EX5 Dream dan EX5 Dream 110.






















2 ulasan: