Buat pertama kalinya, bateri jenis Litium Ion dan sistem galak (boost) Plus
Sport (S+) didatangkan bersama untuk pemandu memaksimumkan prestasinya. Edisi CR-Z
terbaharu itu bakal ditawarkan mulai Januari 2013.
Penggayaan CR-Z membabitkan rekaan bampar hadapan berserta gril baharu.
Bampar belakang dengan peresap juga diubah agar lebih aerodinamik. Mengenakan rim aloi 17 inci yang dikelilingi
pelindung lingkungan roda (varian GT) menyempurnakan imejnya.
Dua pilihan warna baharu ditawarkan iaitu kuning (Energetic Yellow) dan
ungu (Aurora Violet). Ruang dalaman juga diberikan tona warna baharu. Tidak
ketinggalan penambahbaikkan pada bahagian pintu dan peningkatan ruang simpanan
dalam ruangan kabin.
Enjin petrol 1.5 liter sedia ada ditingkatkan dengan perubahan pada sistem pemboleh
ubah pemasaan injap dan Unit Kawalan Enjin (ECU). Sensor anti-gegaran
(anti-vibration knock sensor) diadun bersama dan material aci engkol juga ditingkatkan.
Hasilnya : kuasa kemuncak output meningkat daripada 114 PS kepada 121 PS.
Sistem motor elektirk juga ditambah baik. Dengan penggenaan bateri jenis Litium Ion (sebelum ini jenis bateri digunakan ialah Nickel-metal hybrid - Ni-MH) membantu peningkatan kuasa kepada 20PS (15 kW) berbanding 14 PS (10 kW).
Sistem motor elektirk juga ditambah baik. Dengan penggenaan bateri jenis Litium Ion (sebelum ini jenis bateri digunakan ialah Nickel-metal hybrid - Ni-MH) membantu peningkatan kuasa kepada 20PS (15 kW) berbanding 14 PS (10 kW).
Apabila kedua-dua sumber bekalan
kuasa disatukan, sistem hibrid IMA (Integrated Motor Assist) berupaya
menyalurkan output 137 PS pada 6600rpm (+13 PS) dan 190 Nm tork (+16 Nm). Pecutan
0 kilometer (km) -100 kilometer mengambil masa 9 saat ( sebelum ini 9.7 saat)
dan kelajuan maksimum ialah 200 km sejam.
Jika penggunaan petrol dan sumber bateri digunakan bersama, setiap liter
petrol membolehkan catatan jarak perjalanan 24.02 km. Kadar emisi karbon pula
sebanyak 116 gram setiap km.
Untuk membantu pemandu menikmati sepenuhnya prestasi CR-Z ini, Honda memperkenalkan sistem penggalak (boost) Plus Sport (S+). Jika bateri memiliki kadar cas melebihi 50 peratus, anda boleh mengaktifkan sistem itu dengan menekan butang S+ yang ada pada stereng kereta.
Untuk membantu pemandu menikmati sepenuhnya prestasi CR-Z ini, Honda memperkenalkan sistem penggalak (boost) Plus Sport (S+). Jika bateri memiliki kadar cas melebihi 50 peratus, anda boleh mengaktifkan sistem itu dengan menekan butang S+ yang ada pada stereng kereta.
Apabila pedal minyak dipijak,
penggalak elektrik akan bermula. Ia meningkatkan
pecutan sehingga 10 saat. Tolok di atas papan pemuka akan berkelip apabila
sistem itu diaktifkan. S+ boleh digunakan dalam mode pemanduan ECON, Normal atau
Sport .
Spesifikasi Teknikal
Spesifikasi Teknikal
Enjin : 1.5 SOHC i-VTEC, empat injap setiap silinder
Gerek x Lejang: 73 x 89.4
Kapasiti : 1,497cc
Nisbah
mampatan : 10.4 (angka
daripada Honda)
Kuasa
maksimum (enjin): 121PS pada
6,600rpm
Tork
maksimum (enjin) : 146Nm pada
4800rpm
Kuasa
maksimum (motor elektrik) :
20PS pada 2,000rpm
Tork
maksimum (motor elektrik) :
78Nm pada 1,000rpm
Kuasa
maksimum (kombinasi) : 137PS
pada 6,600rpm
Tork maksimum (kombinasi) : 190Nm pada 1,000-2,000rpm
Sistem bahan api : Suntikan elektronik PGM-FI Honda
Kadaran bahan api: Tanpa plumbum, RON95
Kelajuan maksimum : 200km sejam
Pecutan 0km-100km : 9.1 saat (varian Sport) dan 9.5 saat (varian GT)
Saiz tayar : 195/55R16 (Sport) dan 205/45R17 (GT)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan