Future, itulah nama diberikan untuk motosikal bersesaran 125cc terbaharu
Boon Siew Honda. Saya difahamkan model underbone itu adalah pengganti kepada
Wave 125X Ultimo. Sudah pasti jentera yang lebih segar itu mendatangkan saingan
sengit kepada pesaing lain dalam segmen sama.
Sehari selepas pelancaran Honda Future, saya dengan 13 rakan media lain
dipelawa untuk menyertai sesi tunggang uji dari Seri Kembangan ke Port Dickson
dan kemudiannya patah balik ke Seri Kembangan pada hari sama.
Ucapan oleh CEO Boon Siew Honda |
Meskipun hujan membasahi bumi pada pagi hari sesi tunggang uji, ia tidak
mematahkan semangat kami untuk mensia-siakan peluang yang tiba sebelum kedatangan
bulan Ramadan. Seorang demi seorang tiba dan menanti di bilik taklimat di
Palace of the Golden Horses.
Kami diberi penerangan keselamatan dan dimaklumkan mengenai misi tunggangan
dengan bekalan petrol satu tangki penuh sahaja. Saiz tangki petrol Honda Future
ialah 5.6 liter. Jarak tunggangan kami pula 180 kilometer (km).
Anggaran masa tunggang uji atau lebih ke arah konvoi adalah selama tiga
jam. Sejurus selesai taklimat dan ucapan daripada Pengarah Uursan dan Ketua
Pegawai Eksekutif Boon Siew Honda, Satoshi Okada, kami menuju untuk mengambil Honda
Future masing-masing.
Semua peralatan dan pakaian keselamtan mula disarung pada badan
masing-masing. Hujan pun sudah berhenti tetapi jalan masih basah. Saya
mengambil varian paling tinggi iaitu Future dengan dua set brek cakera.
Honda Future dipasang enjin baharu jenis empat lejang dan masih menggunakan
khidmat sistem karburator. Gearnya tetap empat. Bila dipandang pada meter, saya
mendapati jarak perjalanan yang tertera (sebelum memulakan konvoi) ialah 206.6
km. Petunjuk minyak menunjukkan pada huruf F.
Ada dua cara menghidupkan Future, sama ada dengan butang penghidup enjin
atau menggunakan penendang kaki.
Sepanjang sesi tunggang uji, tiada kesakitan dirasai pada pinggang. Punggung
pula tidak kebas. Tempat duduknya yang besar memainkan peranan dalam menawarkan
keselesaan. Getaran yang berpunca dari enjin pula tidak dirasai secara ketara.
Satu perkara yang kurang menyenangkan saya ialah posisi penendang kakinya
yang kerap berlaga dengan tumit kanan apabila saya memijak brek kaki. Rakan
daripada majalah Kapcai, Ghani memberi idea pantas untuk selesaikan
ketidakselesaan itu.
Katanya, buka sahaja tempat pemijak pada penendang kaki supaya menghala
keluar. Memang benar katanya, tumit tidak lagi berlaga. Selain perkara kecil
itu, Future tidak mendatangkan sebarang masalah pada sesi tunggang uji saya.
Apabila barisan konvoi tiba dipersimpangan, jelas kedengaran bunyi hon
daripada beberapa motosikal Honda itu. Ada sebilangan penunggang media tersalah
tekan butang hon sedangkan mereka ingin menggunakan butang isyarat membelok.
Itu bukan kesilapan tetapi kami sedikit kekoh dengan susunan butang kawalan
pada bahagian kiri hendal. Butang hon Honda Future ditempatkan pada bahagian
tengah manakala butang isyarat membelok diposisikan di bawahnya.
Satu perkara saya kesan ialah peralihan kedudukan butang hon Future. Ia menggantikan
tempat butang isyarat membelok di kawasan tengah sebelah kiri hendal. Butang
isyarat membelok diposisikan di bawah butang hon.
Sudah pasti sesiapa sahaja yang biasa membawa motosikal kapcai konvensional
sedikit kekok dengan pembaharuan ini. Ibu jari yang lazimnya menghafal
kedudukan butang kini sedikit keliru.
Perjalanan pertama ke Port Dickson sudah selesai. Odometer memaparkan catatan
jarak perjalanan kira-kira 90km. Kelajuan tunggangan saya di antara 100km sejam
(km/j) hingga 110km/j. Paras minyak menunjukkan jarum turun ke paras satu per
empat.
Sampai sahaja di Thristle port Dickson, kami berehat sebentar sebelum
menuju meja makan untuk menjamu selera. Ketika itu, saya dan beberapa
penunggang lain bertukar pengalaman mengenai prestasi Future.
Ringkasanya, pikap ada tetapi tidak begitu pantas dan hendal motosikal agak
ringan. Selesai sudah, kami berkumpul atas jentera masing-masing untuk sesi
bergambar sebelum menuju semula ke destinasi asal.
Kali ini, jarak perjalanan adalah sejauh 87km. Throttle diperah tanpa belas
kasihan. Kelajuan laju maksimum Honda Future ialah 120km/j. Punya seronok mengerjakan
motosikal Boon Siew Honda ini, tetiba Wan dari majalah Roda-Roda memberi
isyarat untuk melihat meter minyak.
Terkejut dan terus pendikit minyak dilepaskan sedikit. Jarum meter minyak
sudah 2mm atau 3 mm ke paras huruf E. Bekalan petrol sudah kritikal.
Saya meneruskan tunggangan. Kalau habis minyak ditengah-tengah jalan, maka
saya mengharapkan jasa baik rakan-rakan untuk menunda motosikal itu.
Rupa-rupanya semua motosikal sama nasib macam saya. Akhirnya, kami semua
selamat tiba ke Palace of the Golden Horses tanpa sebarang pengisian semula petrol.
Mengenai ujian makmal Mod ECE40 yang menyatakan Honda Future mampu mencapai
jarak 338km dengan satu tangki penuh petrol, saya tidak bersetuju dengannya
atau menentang catatan itu. Mengapa?
Sebabnya, Mod ECE40 menguji cara tunggangan dengan menggunakan mesin
dynometer dan dianalisis oleh tenaga pakar. Enjin itu tidak diuji pada situasi
sebenar atas jalan raya yang mana ada laluan naik turun bukit, angin lintang,
cara perahan pendikit minyak sepenuhnya untuk jangka masa panjang, berat penunggang
dan beban yang dibawa oleh motosikal.
mmg betul tidak munasabah kalau dgn tangki 5.6 liter utk menampung perjalanan sejauh 338km. nampaknya GT128 lagi jimat...hehehe.. dgn 4.3 liter mampu mencapai 200km dgn kelajuan purata 110km/j. kalau full trothle, dlm 150km. (motosikal standard)
BalasPadamkiranya kelebihan moto ni cuma kat U-box ngan coverset yg kurang gegar jer la.... so bg kategori long distance moped, GT masih superb dari segi power (CC), stability, save minyak & value 4 money.. ermm....
BalasPadamgeng2 gt ni jgn semak boleh x.. hahaha.. APeKBLa2931.. biase la tu, lagi satu bad engineering xkan perfect sgt kot..
BalasPadamwakakaka... terpaksa la compare ngan GT... dah diorang konfiden dgn caption "Hero penjelajah jauh" atau "long distance moped" tu... kan so far GT yg lead dalam kategori Touring MOPED nie.... nama pon Grand Tourer... hehehe.... apa2pon.. compare secara sihat la ek.. no kondem2... wakakaka
BalasPadamaku baru je pakai 3bln da liking,,,pe hal ye
BalasPadamleaking di bahagian mana bro?
BalasPadam