Tourer sulung BMW Motorrad iaitu model BMW K
1600 GTL Exclusive membawa dunia kembara ke tahap baharu.
Dengan adanya enjin enam silinder sebaris, ia
memberikan kuasa superlatif, rekaan bergaya, keselesaan dan standard peralatan
yang cemerlang. Itu ayat BMW.
Bagi saya, inilah motosikal khas untuk mereka
yang cintakan aktiviti kembara dan ada banyak duit simpanan dalam akaun. Apa
salahnya beli sebuah kan. Manalah tahu, anda mungkin dapat kepuasan tersendiri.
Seperti anda tahu, BMW memang terkenal dengan
pelbagai ciri dan inovasi teknologi. Jadi tidak hairanlah jika perkara sama
dilakukan pada rangkaian motosikalnya. Bagi kes BMW K 1600 GTL Exclusive, ia ada Kawalan
Cengkaman Dinamik (Dynamic Traction Control) untuk tingkatkan keselamatan
apabila memecut.
Tidak cukup dengan itu, BMW memberi ciri
inovatif Kawalan Bukit Pemula (Hill Start Control).
Teknologi ini bantu memacu enjin motosikal untuk
berkerja keras ketika mendaki bukit biarpun pada waktu itu ada pembonceng di
belakang dan sarat dengan barangan dalam kotak simpanan.
Seperti semua model motosikal BMW sebelum ini, K
1600 GTL Exclusive juga didatangkan dengan sistem brek antikunci BMW Motorrad
sebagai perkara standard.
Motosikal ini tidak menggunakan rod antena
tetapi digantikan dengan jenis filem. Antena filem itu dipasang di antara
bahagian atas penutup kotak simpanan dan lapisan cat pada permukaan penutup
itu. Itulah filem antena pertama di dunia bagi sesebuah motosikal.
Apa kelebihannya? Mudah sahaja. Kualiti
penerimaan antena jadi lebih baik. Malah, ia nampak lagi kemas.
Untuk pembonceng di belakang, ada berita baik
untuk anda. Kerusi sudah dilebarkan dan ada perehat belakang dengan fungsi
pemanas. Bolehlah panaskan badan bila dalam cuaca sejuk. Tambahan lain ialah
perehat tangan yang lebih selesa.
Komponen lain yang didatangkan sebagai standard
ialah lampu tambahan LED, sistem lampu utama Xenon mudah suai, monitor tekanan
tayar, lampu brek tambahan, bar pelindung enjin, pencahayaan pada lantai
(tempat letak kaki), lampu DRL LED (daytime running light).
Motosikal inilah model pertama BMW yang tidak
memerlukan anda memasukkan kunci untuk menghidupkannya. BMW memanggilnya
sebagai Keyless Ride. Apa hebat sangat pasal ciri ini?
Kunci kawalan jauh dalam poket akan memberi
signal secara automatik kepada BMW K1600 GTL Exclusive jika jarak anda berada
dalam lingkungan dua meter. Signal itu akan membebaskan kunci hendal, penutup
tangki petrol dan memadamkan sistem penggera.
Jika anda melangkah lebih dua meter dari
motosikal itu dengan membawa kunci kawalan jauh, secara automatik sistem
penggera akan dihidupkan dan hendal akan dikunci. Canggih.
Pandang sahaja motosikal kembara itu, gayaan
rekaannya sudah nampak mewah. Bermula dengan tangki aluminium kepada instrumen
meter sehinggalah ke ekzos krom, semuanya nampak sempurna.
Warna badan K 1600 GTL Exclusive diberi empat
lapisan cat metalik putih bagi memadankannya dengan bahagian-bahagian krom.
Untuk menyerikannya lagi, jurusolek BMW mengadun warna metalik kusam magnesium
(matt) dan metalik perak pada bahagian radiator.
Enjin yang digunakan sama seperti model
sebelumnya. Enjin jenis enam silinder sebaris berupaya bekal kuasa output 160hp
pada 7,750rpm dan tork 175Nm pada 5,250rpm.
Hampir 70 peratus tork maksimum boleh dinikmati
apabila meter RPM cecah paras 1,500rpm. Ada juga tiga pilihan mod tunggangan
iaitu Rain, Road dan Dynamic.
K 1600 GTL Exclusive dilengkapi sistem
penyelarasan suspensi elektronik Electronic Suspension Adjustment II sebagai
ciri standard. Sistem ini benarkan penunggang mengubah tetapan rendaman dan
prabeban ikut keselesaan sendiri.
Spesifikasi:
Enjin: Enam silinder sebaris
Sesaran: 1 ,649cc
Gerek x lejang: 72mm x 67.5mm
Output: 160.5 @ 7,750rpm
Tork: 175 @ 5,250rpm
Sistem pengurusan enjin: BMS-X
Kotak gear: Enam kelajuan
Kapasiti tangki minyak: 26.5 liter
Pecutan 0-100km/j: 3.4 saat
Kelajuan maksimum: Lebih 200km/j.
Galeri gambar:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan