Motosikal NZ125R dilancarkan Kumpulan Naza pada bulan Februari lalu di
bilik pameran Naza Automall di Petaling Jaya. Motosikal itu dihasilkan daripada
kilang Naza yang terletak di Shah Alam. Kilang sama yang terlibat dengan
pengeluaran sebanyak 13 jenis motosikal Naza sebelum ini.
Kemasukan kapcai terbaharu itu meletakkan semula Kumpulan Naza dalam segmen
125cc di Malaysia. Sebenarnya sudah hampir dua tahun Naza menyepikan diri dalam
segmen itu. Model terakhir ialah model Naza Flash.
Enjin buatan China yang sama digunakan pada model Naza Flash dipasang pada NZ125R. Data spesifikasi:
* Sesaran enjin ialah 124.8cc.
* Empat gear dan menggunakan kaburator.
* Kuasa kuda maksimum 10.1hp.
* Tork maksimum ialah 10.3Nm.
Mahu hidupkan enjin, gunakan penendang kaki atau tekan butang penghidup.
Sekali dipandang, kapcai Naza ada iras-iras macam sebuah motosikal keluaran
jenama Jepun. Difahamkan, motosikal Naza ini adalah ciptaan para jurutera
syarikat itu.
Kali pertama menempatkan punggung atas tempat duduk. Terasa nikmatnya. Agak
selesa pelananya. Tekan butang penghidup, telinga mengecam bunyi menghidupkan
yang agak panjang. Satu kelainan.
Pijak gear satu sudah dikesan bunyi yang sedikit kasar. Tidak menghiraukan
perkara itu, saya memerah pendikit minyak dan mulakan tunggangan. Didapati
penukaran gear tidak menjadi sebarang masalah.
Posisi badan ketika sesi tunggangan tidaklah melenguhkan. Cuma suspensi
jenis spring belakang agak keras dan kurang selesa. Mungkin disebabkan absober
belakang motosikal tunggang uji ini sudah keras dan gagal memainkan peranannya dengan
baik.
Kelajuan yang berjaya diperah ialah hampir 100 kilometer sejam (km/j) pada
kedudukan gear ketiga. Angka kelajuan itu tidak datang dengan pulas pendikit
minyak secara mengejut. Pulas secara lembut dan meter akan naik sedikit demi
sedikit.
Masuk sahaja gear keempat, saya terpaksa memadamkan hasrat untuk ketahui
kelajuan sebenar kapcai ini. Catatan terbaik ialah hampir 125km/j.
Bukan apa, secara jujur saya tidak mahu mendesak jentera itu hingga tahap
maksimum kerana kurang yakin dengan keseimbangan bahagian belakang motor
tunggang uji ini. Sebabnya, tayar belakang agak membuang.
Pencahayaan suluhan lampu utama perlu diubah juga. Pandangan peribadi saya
ialah pantulan sewaktu tunggangan malam kurang menyerlah. Ibarat macam bayangan
daun pokok Jeremin atau pokok kelapa yang samar-samar. Prestasi lampu isyarat
membelok dan brek sudah cukup terang.
Satu kelebihan utama motosikal ini ialah penjimatan petrol. Satu liter memberi jarak sejauh 65km jika di bawah kelajuan 80km/j. Motosikal ini didakwa mampu memberi penjimatan petrol sehingga RM500 setahun. Untung jika harga minyak terus melambung lagi.
Betul.sy setuju
BalasPadam